Nors vis dar atsiranda niurzgančių dėl sužlugusių šiųmečių kelionių į užsienius, užtenka gerai apsidairyti aplink, ir pamatai, jog Lietuvoje yra daugybė gražių vietų, kuriose galima ne tik maloniai praleisti laiką, bet ir daug sužinoti. Ko gero, tikrai yra šilališkių, dar neaplankiusių Šakių rajone esančio Kudirkos Naumiesčio – vos kelis šimtus gyventojų turintis miestelis vadinamas ne tik Tautiškos giesmės gimtine, bet ir Lietuvos bulvių augintojų sostine. Visoms įdomioms vietoms aplankyti bei visiems pasakojimams išklausyti gali neužtekti dienos, todėl kelionę reikėtų pradėti didelio Šilalės ūkininkų bičiulio, Lietuvos nusipelniusio agronomo Jono Valaičio įkurtame Bulvės muziejuje.
Likimas lėmė gyventi pasienyje
Pro atvirus tik pernai įkurto muziejaus langus kaip ant delno atsiveria vaizdas į Šešupės ir Širvintos santaką, tapusią išorine Europos Sąjungos siena. Tai pati seniausia Europos žemyno siena, nustatyta 1622 m. Vytauto Didžiojo ir Jogailos sudaryta Melno sutartimi, garantavusia Žemaitijai teisinę bei politinę nepriklausomybę. Po šios sutarties Žemaitija tapo Lietuvos Didžiosios kunigaikštystės dalimi.
J. Valaitis, jau 30 metų gyvenantis dviejų upių santakoje, sako, jog kaip tik čia prasideda Lietuva. Suvalkiečiai tiki, kad šiame Europos užkampyje prieš 2020 m. į dausas pakilo pagonims tikėjimo šviesą nešusio vyskupo Brunono ir 18 jo palydovų dūšios. Sako, jog dabar tą jau pripažįsta net lenkai, šventajam Brunonui garbinti paskyrę daugybę svarbiausių Gižycko miesto vietų.
Kudirkos Naumiesčio istorija prasidėjo Lenkijos karaliaus ir Lietuvos didžiojo kunigaikščio Zigmanto Vazos valdymo metais. Miestu šią kaimišką vietovę 1643 m. pavertė Vladislovo Vazos žmona Cecilija Renata, savo vyro garbei pasienio miestelį pavadinusi Vladislavovu.
Caro okupacijos metais jis net tapo apskrities centru, istoriniai šaltiniai teigia, jog čia gyveno per 6 tūkstančius žmonių. Tuo metu Vladislavovas buvo tapęs iš Tilžės gabentų lietuviškų knygų perskirstymo centru, čia veikė didžiuliai slapti lietuviškų knygų sandėliai.
Vladislavovo klestėjimas baigėsi Pirmojo pasaulinio karo metais. Didžioji miesto dalis sudegė, o vokiečiai tiesiog gatvėse gaudė gyventojus ir vežė darbams į Vokietiją. Vladislavovas neteko daugiau kaip pusės gyventojų.
„Tokia pasienio dalia – per šią vietą ėjo visi karai. 1812 m. vos per kelias birželio dienas mažomis grupelėmis, viską siaubdami, pro mus praėjo 40 tūkst. Napoleono kareivių. Grįžo tik 8 tūkst. – išbadėję, vos vilkdami kojas. Antrojo pasaulinio karo pabaigoje mūsų apylinkėse jaunas galvas padėjo 6,5 tūkst. raudonosios armijos karių: tris mėnesius Šešupės ir Širvintos santakoje stovėjęs frontas 1944-ųjų rudenį prasiveržė su baisia jėga, griaudamas viską, kas pasitaikė jo kelyje. Tai, kad žuvo tik vos daugiau kaip 325 vokiečių kariai, rodo, kokia patrankų mėsa buvo tapę sovietiniai kareiviai“, – mano Kudirkos Naumiesčio istorija besidomintis J. Valaitis.
Pavadintas Vinco Kudirkos garbei
Lietuvoje mažą pasienio miestuką išgarsino daktaras Vincas Kudirka, Prūsijos pasienyje praleidęs paskutinius ketverius savo gyvenimo metus. Čia buvo sukurta ir Lietuvos himnu tapusi Tautinė giesmė. Jos kūrėjo garbei miestas 1934 m. pavadintas Kudirkos Naumiesčiu. Lietuvybės puoselėtojas čia ir palaidotas.
Iškalti tautinę giesmę ant V. Kudirkai skirto paminklinio akmens nusprendė Nepriklausomybės akto signataras Jonas Vileišis. V. Kudirka buvo laisvamanis, todėl ant jo paminklo fasadinės pusės Nukryžiuotojo nėra, bet, žiūrint iš viršaus, kryžiaus ženklas matyti – J. Valaičio duomenimis, tuo pasirūpino akmentašiai. Daugiau nei 5,5 tonos sveriantį akmenį 1905 m. iš Pilviškų geležinkelio stoties iki Kudirkos Naumiesčio kapinių rogėmis vežė dvi paras.
Pirmasis pastatas, kuris iškilo Kudirkos Naumiestyje Lietuvai atgavus nepriklausomybę, buvo Vinco Kudirkos muziejus. Lankytojams duris jis atvėrė 1998 m. gruodžio 5 d., minint Lietuvos himno sukūrimo 100-metį ir V. Kudirkos gimimo 140-ąsias metines. Iki praėjusių metų muziejus buvo daugiausiai lankytojų sutraukianti Kudirkos Naumiesčio vieta.
Šiemet visų norinčiųjų nebesutalpina mažutis, buvusioje linų fabriko siurblinėje prieš metus įsikūręs J. Valaičio Bulvės muziejus.
Lietuviai be bulvių – kaip be duonos
Prieškario Lietuvoje buvo sakoma, jog po bulviakasio visiems pilvai pradeda augti. Bulvė lietuviui yra šventas dalykas, be jos neįsivaizduojamas nei skurdus pietų, nei prabangus vaišių stalas. O kad daugiausiai bulvių užauginama Suvalkijoje – irgi žinoma: lengva, smėlinga šio krašto žemė ypač tinka iš tolimos Pietų Amerikos į Europą Kolumbo atvežtam augalui.
„Jei norite viską sužinoti
apie bulves, nereikia važiuoti į Briuselį, kur yra vienintelis Europoje Bulvės muziejus. Atvažiuokite į Kudirkos Naumiestį ir išrinkite bulvę karalienę“, – kviečia tris dešimtmečius bulves auginantis J. Valaitis.
Įkurti muziejų bei pastatyti paminklą bulvei buvo ne tik agronomo profesinės veiklos tikslas, bet ir viso gyvenimo svajonė. Ilgai ieškojo jam vietos, kol nutarė, kad pati geriausia vieta – savo namų kiemas ir jame esanti sena nuotekų siurblinė. Pats projektavo jos perstatymą, lyg kepurę ant pastato „uždėjo“ Laimės bokštą, rūsyje įrengė bulvių degustacijų salę. Idėjos įgyvendinimas truko kelis metus, todėl dabar J. Valaitis su džiaugsmu pasitinka kiekvieną – vaišina saldainiais, pastebi, jog viskas, ką pamatys, yra jo paties projektas, kurį galima, o gal net ir būtina kritikuoti. Stabteli prie geltonumu švytinčios ąžuolinės skulptūros: pajuokauja, kad paminklą bulvei vyrai laiko seksualiausiu Lietuvos kūriniu, nes bulvėms būdinguose apvalumuose galima įžiūrėti ką tik nori.
Sumanęs aukštai iškeltą bulvės gumbą apvainikuoti gyvybę simbolizuojančiais žiedais, Jonas pats nupiešė paminklo eskizą.
„O skulptorius Andrius Bieliukas padarė geriau nei galėjau įsivaizduoti“, – pripažįsta agronomas,
žiūrėdamas į šaknimis tarsi kojomis žemėn atsirėmusį ąžuolinį kūrinį. Po juo – simboline saulute papuošti bulvės namai, kuriame augalas pereina visus vegetacijos etapus ir subrandina derlių. Kuo daugiau gumbų užaugina bulvė, tuo labiau džiaugiasi muziejaus įkūrėjas – juk toks ir yra bulvių augintojų tikslas.
Kai dirbo bulvių sėklininkystės ūkyje, Kudirkos Naumiestyje veikiančioje bendrovėje „Šaka“, iš trijų gumbų užaugindavo 1,5–2 kg bulvių.
„Bendrovė iš hektaro kasa po 50–60 t bulvių. Ar galite įsivaizduoti“? – lankytojus stebina agronomas.
Sėkmė šypsosi darbščiausiems
Pernai J. Valaitis pardavė visas savo paties kurto ūkio akcijas ir atsidėjo bulvės šlovinimui. Bet ir muziejaus sodelyje auga bulvės – gražiai išrikiuotuose bandymų laukuose jau prasidėjo bulviakasis. Kas savaitę agronomas iškasa po kerą iš kiekvieno lauko, pasveria, suskaičiuoja ir nufotografuoja gumbus. Gamybinių bandymų rezultatų laukia didžiausios Europoje bulvių
sėklininkystės firmos „Europlant“ mokslininkai, su kuriais jis bendradarbiauja jau daugiau kaip ketvirtis amžiaus.
O bulvių valgiais vaišina muziejaus svečius ir kviečia rinkti bulvę karalienę.
J. Valaitis neslepia, kad gyvenime jam šypsosi sėkmė. 1993 m. parodoje „Agrobalt“ užsuko į stendą, kuriame vokiečiai demonstravo bulvių „Granola“ galimybes. Išprašė kelis gumbus, pasodino šiltnamyje, įsmeigė kuoliuką su veislės pavadinimu ir parodė „Šakoje“ apsilankiusiam vokiečių selekcininkui. Šis kone apsiverkė, pamatęs, jog kažkur pasaulio pakraštyje, tuo metu dar mažai kam žinomoje Lietuvoje, auginamos jo išvestos bulvės. Kitą pavasarį bendrovė gavo neįkainojamą dovaną – vokiečiai atsiuntė kelis vilkikus veislinių bulvių.
Nors iki šiol jam gražiausias žydintis bulvių laukas ir svajoja kada nors sukurti bulvių žiedų ekstraktą, iš tiesų J. Valaitis džiaugiasi, kai bulvės nežydi – žydėjimas, pasak Jono, tik eikvoja gumbams auginti skirtą augalo energiją.
„Kolumbas iš Andų kalnų papėdės bulves į Europą atgabeno dėl gražių žiedų, bet jos maro metu milijonus žmonių išgelbėjo nuo bado. Dabar yra išvesta šimtai bulvių veislių, ir visų jų skoniai skiriasi“, – tikina J. Valaitis.
Laimės bokšte – šimtai pasagų
Varpo dūžiais „Kilkite, kilkite, kilkite“ Jonas svečius palydi į Laimės bokštą. Jis pastatytas specialiai pasagoms eksponuoti. Per ketvirtį amžiaus J. Valaitis Kudirkos Naumiesčio laukuose surinko daugiau nei 300 pasagų, tačiau dviejų vienodų net ir labai norėdamas nerasi.
„Nekaustytas arklys menkavertis, jo kanopos neturi sukibimo su žeme – tokio arklio nuo ledo niekaip nenuvesi. Todėl visus arklius kausto. Neįmanoma, kad vienoje vietoje jie pamestų iškart abi pasagas“, – muziejaus lankytojams paaiškina agronomas.
Pasaga pasagai nelygi: vienos storos, masyvios, kitos plonutės, lengvos. Yra ir su virviniu intarpu – kad arklio kanopos ant grindinio ankstyvais rytais nekaukšėtų ir žmonių iš miego nebudintų. Tokias pasagas prieš kelis šimtmečius naudojo antrapus Širvintos upelio gyvenę prūsai. Pagarbiai rodoma ir lietuviško žemaituko pasaga, kurią padovanojo ekspedicijos aplink Lietuvą organizatoriai.
Kolekcionuoti pasagas J. Valaitis sumanė pastebėjęs, jog šis senų laikų palikimas su kasamomis bulvėmis vis atsiduria ant kasamųjų transporterių.
„Lietuviai tiki, kad, radus pasagą, nusišypsos laimė. Pasaga visada buvo brangus daiktas, nes yra pagaminta iš metalo. Arklys lietuviui irgi yra turto, jėgos bei stiprybės simbolis“, – primena Jonas.
Nusifotografuoti Laimės bokšte prie pasagų žvaigždės – lyg išsivežti iš muziejaus laimės nuojautą. O kol vyksta fotosesijos, Jonas savo svečius laimina varpų skambėjimu ir linki laimės. Tokios pat, kuri nusišypsojo jam, kai prieš daugelį metų įsikūrė Širvintos ir Šešupės santakoje. Tada sako ir supratęs, jog pati tikriausia laimė yra turėti mėgstamą darbą, mylimą šeimą ir nurimti neleidžiančią idėją.
Daiva BARTKIENĖ
AUTORĖS nuotr.
