Vasario 16-oji ir istorijos pamokos
Nors atrodytų, kad pasaulis per šimtmetį beprotiškai sparčiai pasikeitė, tačiau vis labiau stebina, jog daugėja paralelių tarp tos geopolitinės situacijos, kurioje 1918-ųjų vasarį buvo paskelbta nepriklausomybė, ir tų visų keistenybių, kurias matome dabarties pasaulyje.
1989 m. nuvertus Berlyno sieną, griūvant Sovietų sąjungai, amerikiečių mąstytojas Francis Fukuyama rašė, kad esame istorijos pabaigos liudytojai. Esą pasibaigė didžiųjų ideologinių priešpriešų epocha ir atėjo galutinio demokratijos triumfo metas. Tai, ką JAV prezidentas Vudrou Vilsonas, pasibaigus pirmajam pasauliniam karui, suformulavo kaip „Keturiolika principų“, kurie turi užtikrinti pagarbų bei sąžiningą santykį tarp tautų ir ilgalaikę taiką, atrodė pagaliau išsipildė XX a. pabaigoje. Šiandien jau tvirtai galima sakyti, jog nuo gražių svajų grįžome prie 1918 m. tikrovės. Anuomet Lietuvos nepriklausomybė atrodė neįmanoma misija. Regis, patys signatarai nebuvo tikri, kad jų žodžiai virs kūnu. Padėjo tai, jog Rusija ir Vokietija kovojo ne tik tarpusavyje, bet ir turėjo vidinių problemų, o V. Vilsono teiginys apie kiekvienos tautos apsisprendimo laisvę buvo svarbus koziris, įtvirtinant laisvą Lietuvą.
Šiandien Lietuva yra stipriausių pasaulio organizacijų narė. Per daugiau nei 30 laisvos valstybės atkūrimo metų esame labai sustiprėję ir, aišku, net negalime lyginti dabartinės situacijos su ta užduotimi, kuri buvo iškilusi Lietuvos kūrėjams 1918-ųjų vasarį, kai teko tuščioje vietoje sukurti visas valstybės institucijas, kariuomenę, ūkio struktūrą, švietimo tinklą. Kita vertus, naujasis JAV prezidentas Donaldas Trumpas iš dalies tarsi atšaukia tą JAV politikos kryptį, kuri, su tam tikrais pasvyravimais, buvo būdinga šiai šaliai nuo V. Vilsono laikų...
Visai netoli Lietuvos vyksta žiaurus karas, kuris jau pareikalavo sunkiai įsivaizduojamo aukų skaičiaus. Deja, jos ten nesibaigia. Mūsų tikrai negali žavėti ir perspektyva, jei JAV, Rusijos ir Kinijos politiniai lyderiai pasidalins pasaulį kaip savo įtakos sferas. Tuo labiau, jog Lietuva per visą savo istoriją vis nukentėdavo nuo įvairiausių padalijimų.
Kita vertus, nepaisant visų analogijų su Vasario 16-osios Lietuva, nepamirškime, kad esame ne istorijos stebėtojai, bet jos dalyviai ir nuo mūsų, regis, nedidelių apsisprendimų tikrai daug kas priklauso. Turime galimybę mokytis iš istorijos, taip pat ir iš XX a. pirmosios pusės Lietuvos istorijos.
Pirma pamoka, kurią privalome išmokti – branginti visus bičiulius, partnerius, kuriuos pavyko įgyti. Būtų klaida kliautis kitais, ypatingai tose situacijose, kuriose sprendžiasi mūsų likimas. Prieš 107 metus Lietuvos savanoriams teko dalyvauti ne viename mūšyje. Anuomet kariuomenę prisiėjo kurti nuo nulio, šiandien turime profesionalų branduolį, turime karių, kurie yra užgrūdinti tarptautinėse misijose. Beje, nebūtina dairytis toli į istoriją, kai šalia yra Ukrainos pavyzdys. Sutinku, kad ukrainiečiai, kad ir kaip didvyriškai kaunasi, neatsilaikytų be sąjungininkų pagalbos. Tačiau tiesa ir tai, jog, norint, kad ta pagalba ateitų, pirmiausia jiems patiems reikėjo pademonstruoti valią priešintis bei kovoti.
Antra pamoka – susitelkti ir siekti sutarimo pamatiniais valstybei klausimais. Vasario Lietuva buvo politiškai susiskaldžiusi. Partijos konkuravo, politikai pykosi. Tačiau esminiais klausimais, susijusiais su valstybės ir visuomenės stiprinimu, kuriant švietimo tinklą, verslo koncernus, stiprinant įvairias institucijas, būta plataus sutarimo. Dabar galima svarstyti, jog mus susilpnino ir sugriovė ryžtą priešintis didėjantis vidinis susiskaldymas XX a. ketvirtojo dešimtmečio Lietuvoje.
Trečia pamoka – tik švietimą ir kultūrą branginanti tauta sugeba išskleisti savo stiprybę. Paradoksas, jog Vasario 16-osios ir Kovo 11-osios Lietuva pradėjo iš esmės skirtingose starto pozicijose. XX a. pirmoje pusėje reikėjo sukurti lietuvišką švietimo tinklą, suteikti impulsą išsilavinimo troškimui bei kultūrai. Nors sovietmečiu teko kęsti rusifikaciją ir įvairaus pobūdžio cenzūrą, buvo sugriauta daug kultūrinių jungčių su Vakarais, tačiau Atgimimas atvėrė puikias galimybes išskleisti užgniaužtą tapatybę, nieko nereikėjo kurti nuo nulio, tik pasinaudoti tuo, ką gali pasiūlyti geriausiomis vadinamos švietimo sistemos.
Tačiau reikia pripažinti, jog dažnai išoriniai ribojimai yra ne tokie pavojingi, kaip neaprėpiama eksperimentų, vis naujesnių technologijų ir mąstymo „ramentų“ pasiūla. Daug kalbama apie tai, kaip svarbu yra turėti „imunitetą“ dezinformacijai, koks reikšmingas yra kritinis mąstymas, tačiau tuo pačiu regime gąsdinančius tyrimus, rodančius, jog didelė dalis dabartinės Lietuvos gyventojų nesugeba perskaityti ilgesnio teksto, nebenori skaityti knygų, nemoka rišliai bei argumentuotai formuluoti minčių. Ir tai nėra tendencija, susijusi su kurios nors konkrečios politinės valdžios klaidomis ar švietimo tinklo netolygumais – tai prastėjančio bendro kultūrinio, intelektualinio klimato apraiška. Perspėjimo signalas, kad mūsų „imunitetas“ beprotybei ir manipuliacijai yra itin nusilpęs.
Žinoma, turime kuo pasidžiaugti. Pavyzdžiui, apie tokią Baltijos valstybių energetinę nepriklausomybę, kurią pagaliau pasiekėme šį vasarį, XX a. pirmos pusės Lietuva galėjo tik pasvajoti. Regis, ir patiems dar sunku priprasti, kai į mus žvelgiama jau nebe kaip į naujokus Europos Sąjungoje, bet iš mūsų mokomasi, kaip spręsti problemas – patirties semiasi ne tik tos valstybės, kurios viltingai svajoja apie narystę, bet ir kitos ES narės...
Tačiau laisvė yra trapi, o dabartinė geopolitinė situacija tik patvirtina, jog itin svarbu yra įdėmiai žvelgti į istoriją ir bandyti paneigti populiarią frazę, kad vienintelė istorijos pamoka yra ta, kad niekas iš jos niekada nepasimoko.
Andrius NAVICKAS,
rašytojas, filosofas
- Skiltis: Mums rašo