Kvėdarnos parapija šiemet mini 450 metų sukaktį. Bažnyčios įtaką miestelio bendruomenės formavimuisi bei žmonių gyvenimui, pasitelkdami jų prisiminimus bei apmąstymus, analizuoja dabartinis parapijos klebonas kun. Edgaras Petkevičius, vikaras Kazys Žąsytis, bažnyčios pastoracinės tarybos nariai, seniūnas Aivaras Dobilas bei kt.
Nuo 1569 m., kai buvo įsteigta parapija, Kvėdarnoje bažnyčios statytos net šešis kartus. Dabartinė baigta antrojo pasaulinio karo metais, todėl dar yra tai prisimenančių žmonių. Ji vienintelė Šilalės dekanate neturi aukšto varpinės bokšto, nors pagal projektą jis buvo numatytas. Kaip šią istoriją aiškina vietiniai žmonės?
Eugenijus Ivanauskas. Sovietmečiu rajono spaudoje buvo išspausdintas straipsnis, atseit klebonas J. Latvis pragėrė pinigus, ir bažnyčia liko be bokšto... Pagal mano tėvų pasakojimus, bažnyčios architektas įvertinęs, jog statinys esantis labai masyvus, o gruntas vandeningas, todėl pamatai gali neatlaikyti aukšto bokšto svorio.
Jeronimas Oželis. Be to, bažnyčią statę žmonės pasakojo, kad ji iškilo ant ąžuolinių klojinių, nors kai kurie tikina, kad jų nėra.
Kuo išskirtinis dabartinių maldos namų atsiradimas?
E. Ivanauskas. Kiekvienas parapijos ūkininkas vežė jos statybai akmenis, jautė pareigą ir garbę čia dirbti. Be to, ir kun. J. Latvis griežtai reikalavo prisidėti.
J. Oželis. Dabartinė bažnyčia pastatyta iš akmenų ir plytų, kitaip nei visos ankstesnės, kurios buvo medinės ir, kilus gaisrams, sudegdavo.
Audrius Skurdelis. Ir dabartinė antrojo pasaulinio karo metais degė: gaisro pasekmes galima pamatyti, lipant laiptais prie vargonų. Įdomi dar viena bažnyčios vieta – rūsys po grindimis. Keičiant jas, įėjimo į rūsį nepalikta. Kokia buvo jo paskirtis? Gal iki kito jubiliejaus išsiaiškinsime.
Kvėdarnos parapijoje dar 1871 m. mūrinėje šventoriaus tvoroje buvo įrengtos Kryžiaus kelio stotys (koplytėlės). Pamažu jos sunyko ir, matyt, atnaujinant akmeninę tvorą, išvis buvo sunaikintos. Ar Kryžiaus kelio vaikščiojimo tradicija dar gyva Kvėdarnoje? Ar dar galima išgirsti Kalvarijos kalnų giesmių?
Albinas Rimkus. Kaip per miglą prisimenu senąją tvorą. Ji buvo akmeninė, stogelis dengtas medinėmis lentelėmis. Jis pakeistos cementiniu prie kunigo Radveikio. Kryžiaus kelio tradicija Kvėdarnoje dar gyva. Daugelis senesnių žmonių moka giesmių melodijas ir jungiasi prie giedotojų, einant Kryžiaus kelią. Tačiau šiuo metu nėra grupių, kurios nuolat giedotų per šermenis. Tokia grupė buvo prieš porą metų. Giedotojai dar gyvi, bet nebegieda. Pasirodo ir naujų, bet jų giedojimas jau šiuolaikiškas.
1609 m. Kvėdarnoje įkurta parapinė mokykla, kuri buvo uždaryta tik po 1863–1864 m. sukilimo. Taigi daugiau nei du šimtmečius švietimu rūpinosi parapija ir tik XX a. pradžioje pradėtos steigti valstybinės mokyklos. Kokia šiandien parapijos įtaka švietimui? Kaip bendradarbiauja bažnyčia ir gimnazija, ugdydamos jaunąją kartą?
Loreta Pociuvienė. Kiekvienas parapijiečių susitikimas šv. Mišiose, šventėse bei pan. yra ir švietėjiškas renginys, bet parapijos gyvenime tiesiogiai dalyvauja per mažai jaunų žmonių, mokyklinio amžiaus vaikus auginančių tėvų, pedagogų. Tačiau bažnyčios ir gimnazijos bendradarbiavimas yra pakankamai glaudus. Labai džiugu, jog gimnazijos šventėse beveik visada dalyvauja parapijos klebonas. Jo aukojamos šv. Mišios sukuria ypatingą atmosferą. Ypač džiaugiuosi gimnazijos jaunųjų maltiečių, jų vadovių Verutės ir Virginijos, tikybos mokytojos Jurgitos ir bažnyčios bendradarbiavimu bei prasmingais darbais. Esame nedidelė bendruomenė, tad šventės dažnai mus sujungia.
Tarpukariu Kvėdarnos parapijoje veikė nemažai katalikiškų organizacijų: Angelo Sargo vaikų sąjunga, Pavasarininkų, Labdaringoji, Katalikių moterų draugijos, Katalikų veikimo centras. Ar šiandien kvėdarniškiai noriai jungiasi į organizacijų arba mažesnių parapijos vienetų veiklas? Kaip atrodo jaunųjų parapijiečių ugdymo procesas?
Jurgita Skurdelienė. Į parapinę veiklą buriasi vis daugiau žmonių. Parapijoje veikia Marijos legionas, klebono rūpesčiu susibūrė maldos grupė „Motinos maldoje“. Na, o „Carito“ veikla įrodo, jog su Dievo pagalba viskas įmanoma. Žinoma, norėtųsi, kad daugiau vidutinio amžiaus žmonių ir jaunimo rastų laiko maldai. Parapijoje ir gimnazijoje aktyviai veikia jaunieji maltiečiai, lankantys senelius globos namuose.
Šiemet jau 20 kartą bus rengiama sakralinių giesmių šventė. Kun. K. Žąsytis yra vienas iš jos iniciatorių. Kodėl šventei pasirinkti tituliniai Švč. Mergelės Marijos nekaltojo prasidėjimo atlaidai?
Kun. K. Žąsytis. Idėją rengti sakralinių giesmių šventę pasiūlė Žadeikių pagrindinės mokyklos direktorius, dabar jau amžinatilsį Bronislovas Aleksandravičius. Nutarėme, kad tinkamiausia data būtų tituliniai Kvėdarnos Švč. Mergelės Marijos nekaltojo prasidėjimo bažnyčios atlaidai, švenčiami gruodžio pradžioje. Džiugu, jog sakralinių giesmių šventė tapo tradicija.
Kvėdarnos seniūnijos herbe vaizduojamas šv. Kazimieras. Ar yra daugiau šv. Kazimiero ženklų ir sąsajų Kvėdarnoje? Kodėl herbe vaizduojamas šis šventasis?
Aivaras Dobilas. Herbą ir antspaudą Kvėdarna gavo 1792 m., kai Stanislovas Augustas, Ketverių metų Seimui priėmus sprendimą, Kvėdarnai suteikė Magdeburgo teises. Kodėl būtent šv. Kazimieras? Net ir vyresni žmonės negali to pasakyti. Viena iš versijų – anksčiau čia vykdavo šv. Kazimiero atlaidai. Dabar šv. Kazimiero atvaizdas yra Kvėdarnos herbe, vėliavoje, prieš du dešimtmečius pastatytas Kvėdarnos šviesuoliams skirtas paminklas su šio šventojo atvaizdu, šiemet šv. Kazimiero figūra išskaptuota ir ant šoninių bažnyčios durų.
Kvėdarnos parapija turi 13 maršalkijų. Kaip į parapijos gyvenimą įsitraukia Visdžiauguose, Drobūkščiuose, Žadeikiuose gyvenantys parapijiečiai, kurie pagal teritorinį suskirstymą priklauso kitoms seniūnijoms? Ar vadina jie save Kvėdarnos parapijiečiais? Kokios šiandien yra maršalkų pareigos? Kaip dabar žmonės reaguoja į kalėdojimą ir ar šiandieninis skiriasi nuo ankstesnių laikų?
Jonas Vėlavičius, Regina Tarvydienė. Taip, minėtų vietovių žmonės jaučiasi Kvėdarnos parapijiečiais. Pagal išlikusius dokumentus, dar XVII a. pabaigoje Visdžiaugai buvo padovanoti Kvėdarnos parapijai. Čia mūsų gyvenimo pradžia ir pabaiga: priimti sakramentai, lankomos šv. Mišios, atlaidai, parapijos kapinėse ilsisi mūsų protėviai. Be Visdžiaugų, maršalkijai priklauso Palaivio, Jonaičių, Paskarbiškių ir Lomos kaimai. Dabar jie gerokai apnykę, o kartu sumenkusi ir gyvoji atmintis. Didžiuojamės, jog Kvėdarnos bažnyčios varpas yra mūsų kaimyno Leono Jankausko auka. Jis, užsidirbęs pinigų Amerikoje, 1924 m. nupirko varpus Kvėdarnos ir Pajūrio bažnyčioms. Nelengva buvo pasiekti bažnyčią mūsų protėviams, mat esame upės Jūros kilpoje, o tilto ar liepto per ją nebuvo: tekdavo bristi, keltis keltu. Dabar viską turime, tad važiuojame automobiliais.
R. Tarvydienė. Visais klausimais kreipiamės į maršalką J. Vėlavičių, kuris žino visus parapijos reikalus, padeda išlaikyti Paskarbiškių koplyčią, palaiko kalėdojimo tradiciją. Kiek žinau, ji žmonėms yra labai svarbi. Mama vis kartodavo dar iš savo mamos girdėtą posakį: „Baigiantis metams, svarbiausi du darbai: kopūstus „susidėti“ ir kalėdninkus priimti“. Tada būdavo aplankomi visi parapijiečiai. Dabar, anot Jono, kalėdojimui ir pusdienio užtenka.
Kvėdarnos parapijoje klebonas kun. E. Petkevičius kunigauja jau daugiau nei trejus metus. Per šį laiką įvyko nemažai pokyčių: pakeisti bažnyčios langai, įstatytos originalios fasadinės durys, atnaujinta vyrų zakristija, koplytėlė šventoriuje, įrengtas elektrinis kariljonas. Vyksta adoracijos, susitaikinimo ir sutvirtinamųjų savaitgaliai, bažnyčioje įsteigta biblioteka ir kt. O kas pradžioje labiausiai nustebino ir prie ko teko priprasti? Kaip galima apibūdinti Kvėdarnos parapiją?
Kun. E. Petkevičius. Atvykus į naują vietą, visų pirma svarbu pažinti parapiją ir jos žmones. To neįmanoma padaryti per kelias savaites. Skuboti ir vienašališki sprendimai sulaukia prieštaringų vertinimų, nors to išvengti turbūt irgi neįmanoma. Manau, jog žmonės visose parapijose tokie patys: užsidegę ir abejingi, užimti ir pavargę, veiklūs ir neturintys laiko. Imantis bet kokių iniciatyvų, svarbu pelnyti parapijiečių pasitikėjimą ir pritarimą, nes tik tai gali duoti rezultatų. Kvėdarnos parapija yra gyva krikščioniško tikėjimo ir maldos tradicijų puoselėjimo bendrija, antra pagal dydį dekanate. Mes, kunigai, ateiname į parapiją, darbuojamės ir po kurio laiko išeiname. Parapijos ir jos tikinčiųjų išpažįstamas Gyvasis Dievas gyvuoja amžiais. Ši graži Kvėdarnos parapijos sukaktis tai patvirtina.
Viktoras URBIS