Kaip nepavogti iš savęs Kalėdų?
Dalis Šiaurės Amerikos indėnų genčių kiekvienų metų pabaigoje praktikavo tai, ką vadino „potlačo“ ceremonija. Ji apėmė mainus, gėrybių išdalijimą ar net sunaikinimą. Buvo keičiamasi, bet dažniau net sudeginama ar išmetama ne tai, kas nebenaudojama, o veikiau tai, kas labai vertinama. Tai nebuvo siekis pasidalinti su tais, kurie stokoja. Taip pat tai nebuvo savitos askezės gestas, demonstruojantis, kad ne turtas svarbiausia. Priešingai – tai buvo noras pademonstruoti turtą, galią, kartu tai buvo kova dėl didesnės pagarbos ar net formalaus socialinio statuso bendruomenėje. Nuo XIX a. vidurio šimtmetį Kanados valdžia buvo kriminalizavusį šią praktiką, nes ji turėdavo skaudžių ekonominių padarinių ją praktikavusioms bendruomenėms, kurioms paskui tekdavo labai stengtis, siekiant kompensuoti tai, kas iššvaistyta ar sunaikinta. Tačiau indėnų gentys šią ceremoniją išlaikė, tiesa, ilgainiui ji tapo nuosaikesnė, įgavo daugiau žaismės ir teatro elementų.
Keisti dalykai vyksta pasaulyje ar ne? Būtent taip pagalvojau, kai perskaičiau apie „potlačą“, tačiau netrukus kilo gerokai daugiau klausimų, nes skaičiau ne istoriko, keliautojo, bet ekonomisto knygoje, skirtoje analizuoti, kaip mes šiandien elgiamės su savo pinigais. Knygos autorius perspėjo, kad praktiškai visos Vakarų visuomenės šiandien kenčia nuo Kalėdinio „potlačo“. Paskutinis metų mėnuo yra tapęs parodomojo išlaidavimo laikotarpiu, kuriuo itin džiaugiasi didžiulė „švenčių industrija”, tačiau po jo seka „finansinės pagirios” didelei visuomenės daliai. Ir labiausiai kenčia vidurinio sluoksnio bei mažiau pasiturintys žmonės, kurie šiaip jau stengiasi būti taupūs ir atsakingai elgiasi su pinigais.
Lietuvoje „Kalėdų karštinė” prasideda iš karto po to, kai viskas „išspaudžiama” iš kapinių žvakių, moliūgų, kaukių ir kitų Šiurpnakčio vakarėlių atributų prekybos. Regis, jau net nestebina didžiulis neatitikimas tarp to, kokia pirminė Kalėdų prasmė, ir komercinių karavanų, „juodųjų penktadienių” vilionių ir to, ką ekonomistas Skotas Golovėjus pavadino „turto pornografija”. Tiesą sakant, pastarasis įvardijimas gali būti vertinamas kaip kitas „potlačo“ ceremonijos įvertinimas.
Kokios svarbiausios Kalėdų, Advento žinios? Kalbu apie Kalėdas kaip Išganytojo gimimo šventę, nors jau daug metų tenka girdėti reklamas, kad „tikros Kalėdos – tai gurmaniški patiekalai, prabangios dovanos, proga pailsėti SPA ar sudalyvauti griausmingame ir labai prabangiame vakarėlyje”...
Kažkada Kalėdos akcentavo paprastumą, ragino dalintis džiaugsmu ir būti solidariais su vargstančiais, buvo vilties ir lėtesnio laiko, skiriamo bendrystei su brangiais žmonėmis, metas. Evangelistai pabrėžė, kad Išganytojas gimė ne prabangiuose rūmuose, bet kukliame šiaudų lopšyje.
Neketinu moralizuoti ar aiškinti, kokias kalėdines dovanas dera pirkti, kaip turi atrodyti Kūčių ar Kalėdų stalas, ką reikia daryti Kalėdų laikotarpiu. Kiekvienas turime savo santykį su Kalėdomis, savus Advento įpročius. Tik noriu atkreipti dėmesį, kad kai mes skundžiamės, jog visai nebeturime laiko pabendrauti su mums brangiausiais žmonėmis, kai rūpestis ypatingu šventinio stalo meniu „suvalgo” ne tik daugybę pinigų, bet ir laiko, kai svarstome, kad Kalėdų dovanos turėtų nepadaryti mums „gėdos”, t.y. parodyti mūsų statusą, tai yra mūsų pasirinkimas, o ne „beprotiško” pasaulio spaudimas.
Galima būtų net džiaugtis Kalėdų „potlaču“, jei jis iš tiesų mus pripildytų džiaugsmu, viltimi ir gyvybingumu. Tačiau pažįstu daugybę žmonių, kurie kasmet tvirtina, kad „pavargo nuo švenčių” ir džiaugiasi, kad yra kelios dienos (jei yra) pailsėti. Žinau ir tai, jog daug žmonių, praėjus švenčių siautuliui, net nedrįsta skaičiuoti patirtų išlaidų ir net pradeda graužtis, kad per mažai uždirba, kad negali „sau leisti būti, kaip visi žmonės”...
Esmė ta, kad visame Vakarų pasaulyje XX a. pabaigoje susiformavo didžiulė „švaistūnų industrija”, kuri pirmiausia orientuota į turtingiausiųjų sluoksnį, t.y. tuos, kurie turi daugiau pinigų, nei fantazijos, kuriems turtas reikalingas ne kasdieniam pragyvenimui, savęs ir aplinkos tobulinimui, bet demonstratyviam vartojimui, kurio vienintelis tikslas – „aš tai galiu sau leisti”. Beje, turtingiausieji, nors ir švaisto pinigus, dėl to neturi problemų, nes ne visada patys sugeba susiskaičiuoti, kiek turtų turi. Paradoksas: jie gali išleisti tūkstančius eurų vakarienei, kurios net nelabai norėjo, tačiau aršiai kovoja ir nuoširdžiai piktinasi, jei politikai prabyla apie progresyvią mokesčių sistemą, kuri dažnam turtuoliui reikštų ne daugiau kaip sąskaita už dar vieną prabangią vakarienę.
Tačiau, kaip pastebi ekonomistai, į Kalėdų dovanojimo šventę aktyviai jungiasi ir tie, kuriems kiekvienas euras yra svarbus, kurie šiaip jau stengiasi gyventi taupiai. Tai yra susiję tiek su noru sau pasakyti – „aš irgi galiu”, tiek su tuo, kad „švaistūnų industrija” įdėmiai tyrinėja mūsų elgesio psichologiją. Visa šventinė nuotaika – su blizgančiais žaislais ant eglučių, išpuoštomis parduotuvių lentynomis, šventine muzika, o daugybė reklamų įtaigauja, kad pirkimas Kalėdų laikotarpiu nėra išlaidavimas, bet dovana sau. Prekybininkams net pavyksta sukurti iliuziją, kad tai laikotarpis, kai jiems rūpi ne pinigai, bet klientų pasitenkinimas ir norai.
Teko skaityti ne vieną ekonominę analizę, kurioje bandoma skaičiuoti, kiek vidutiniškai amerikietis, britas ar vokietis (neteko matyti tokios analizės Lietuvoje) išleidžia per paskutinį metų mėnesį. Visi šie skaičiavimai patvirtina, jog gerokai daugiau, nei vidutiniškai per bet kurį kitą. Galbūt paprasčiausiai esame įpratę taupyti ir svarbiausius būtinus pirkinius atidedame metų pabaigai? Gal. Tačiau panašiau, kad gruodį dažnas iš mūsų praranda sveiką budrumą ir pradeda pirkti tai, ko iš tiesų nereikia, kas neatitinka finansinių galimybių. Būtent gruodį dažniau lendame į skolas, pradedame tenkinti impulsyvius įnorius, net neįsisąmonindami to, įsijungiame į bendrą pirkimo maniją. Kai visa švenčių magija išsisklaido, pasirodo, kad ir vėl išleidome gerokai daugiau, nei norėjome ar buvo būtina.
Tiesa ta, jog šventės iš tiesų neįmanoma nupirkti. Aišku, skaudu, kai vaikai gauna pigesnes dovanas, nei prabangiau gyvenančių kaimynų palikuonys. Skaudu, kai, žiūrint į „blizgius” pokalbius TV, pradeda atrodyti, kad visi gyvena prabangiau, nei mes. Tačiau Kalėdinis švaistymasis šios problemos neišsprendžia. Kaip moko išmintinga amerikiečių patarlė: „Lengviausias būdas uždirbti dolerį – jį sutaupyti”. O svarbiausia, kad per vartojimo ir skubėjimo siautulį mes iš tiesų dažnai „pražiopsome” Kalėdas. Laiką, kai galime daugiau laiko pabūti kartu, išsakyti savo jausmus, pasidžiaugti paprastais, bet amžinais dalykais. Taip pat ir kalbant apie šventinius patiekalus: pripažinkime, kad skaniausia tai, kas primena vaikystę, ką gamino mama, o ne tai, kas brangiausiai kainuoja prekybos centre. Brangiausios tos dovanos, į kurias įdėta daugiausia širdies, o ne tos, kuriomis siekiame pademonstruoti „aš galiu tai”.
Visa tai rašau ir sau, nes ne kartą guodžiausi, jog Kalėdos „pralėkė pro šalį”. Gal šiemet bus kitaip?
Andrius NAVICKAS
rašytojas, filosofas
- Skiltis: Mums rašo