Aistra automobiliams – nuo vaikystės
Košių seniūnaitis Aurimas Šliažas automobilių sporto mėgėjams žinomas kaip mini ralio dalyvis. Šiemet Šilalės miesto šventės metu rajone rengiamos ralio lenktynės, kuriose Aurimas taip pat dalyvaus, o tarp kone 80-ies ekipažų A. Šliažo pilotuojamas automobilis išsiskiria dizainu – jis išpuoštas policijos ženklus imituojančiais lipdukais.
Lietuvos mini ralio čempionato (LMRČ) dalyviai Šilalės rajono keliais lenktyniaus maždaug po 20 metų pertraukos – pas mus vyks ketvirtasis čempionato etapas, kuriame susirungs arti 80-ies ekipažų. Šiose lenktynėse dalyvausiantis Aurimas sako, jog technika jį traukė nuo mažų dienų, o už automobilio vairo jis sėdo vos 12-os.
„Sugalvojau nuvažiuoti pas tėvus į laukus. Ir būtų pavykę, bet policija sustabdė, nuvežė pas tėvus, apklausė. Gerai, kad viskas laimingai baigėsi“, – juokiasi dabar vyras, po kurio laiko ir pats tapęs pareigūnu bei dirbęs šioje srityje maždaug 6 metus.
Į mini ralio varžybas Kelmės rajone jis pirmąkart nuvyko su draugais. Tas vaizdas taip įsirėžė į atmintį, kad pajuto nenumaldomą norą išbandyti trasą, įsitikinti, ar išties taip sudėtinga valdyti automobilį. Šiųmetis LMRČ Aurimui – ketvirtas, o antrus metus jo šturmanu yra brolis Žilvinas.
„Pamenu pirmąjį čempionatą, kuris buvo visiškai kitoks – tada mini raliui dar buvo keliami kur kas žemesni reikalavimai: buvo leidžiama lenktyniauti su paprastais gatvės automobiliais, nereikėjo specialios įrangos nei aprangos. Dabar požiūris visiškai kitoks, reikalavimai – griežtesni. Šis sportas nėra pigus užsiėmimas, pavyzdžiui, vien kostiumas atsieina apie pusantro tūkstančio, o kur dar pirštinės, batai, šalmai. Net nesusimąstydavau, kad ralio dalyvio pirštinės turi turėti techninę garantiją, bet, pasirodo, ji yra būtina – apranga nėra šiaip gražiai atrodantys kombinezonai, jie yra atsparūs smūgiams, ugniai ir t.t. O kuo aukštesni garantiniai saugikliai, kuo ilgesnė techninė garantija, tuo aukštesnė kaina“, – pasakoja lenktynininkas.
Pirmajame ralyje Aurimas važiavo „Audi“ automobiliu, kuriuo kasdien važinėdavosi ir rajono keliais, šiuo metu jiedu su broliu varžosi „Opel“ markės automobiliu, kuris vizualiai primena policijos tarnybinį automobilį.
„Po pirmojo čempionato supratau, kad noriu ir galiu važiuoti, tad teko ieškoti sportinės mašinos. Tada ir nusipirkau „Opelį“ su visa šiam sportui reikalinga įranga. Jeigu nebūčiau tos mašinos įsigijęs, būtų tekę perdaryti kitą automobilį – mini ralyje, kaip ir bet kuriame kitame, sportiniai lankai, sėdynės, sportinis vairas yra privalomi“, – sako A. Šliažas.
Šilalės ralyje be A. ir Ž. Šliažų dalyvauja šilališkių tėvo bei sūnaus Vito ir Luko Vajinskių duetas ir tam pačiam Šilalės automobilių sporto klubui priklausantis Pauliaus Kiudžio bei Karolio Petreikio ekipažas. Bijotų pavadinimą galėsime išvysti ant kauniečių automobilio, kurį pilotuos buvęs bijotiškis Dominykas Viliušis, o šturmanės vietoje sėdės jo gyvenimo draugė Dagnė Končiūtė.
Pasak Aurimo, bet kuriose lenktynėse itin svarbus yra šturmano vaidmuo, nuo kurio trasoje priklauso tikslus ir operatyvus reagavimo laikas. Žinoma, būtų galima važiuoti ir vienam, bet tokiu atveju tektų pačiam stebėti kelią, sekti posūkius, kas kainuotų daug brangaus laiko.
„Pasitaiko visokių kuriozų – būna, šturmanas pameta savo žurnale tikslią maršruto vietą ir kažkodėl to nepasako vairuotojui arba pradeda kurti maršrutą iš savo fantazijos. Trasoje tokie nutylėjimai arba bandymai meluoti paaiškėja akimirksniu, nes lekiame dideliu greičiu, vienas netikslus posūkis, ir atsidursi griovyje. Gerai, jeigu pasekmės tik sumaitotas automobilis. Todėl lenktynininkai pripažįsta, kad sunku rasti gerą šturmaną, su kuriuo veiktum lyg vienas. Man pasisekė, nes broliui irgi patinka ralis“, – giria ketveriais metais jaunesnį Žilviną Aurimas.
Pernai jaunimo įskaitoje jiedu pelnė pirmą vietą, čempionate nusileido į ketvirtą. Tad šiemet A. ir Ž. Šliažų ambicijos ir tikslai dar aukštesni.
„Nežinia, kaip seksis Šilalėje, bet iki šiol buvome antroje vietoje. Labai tikiuosi, kad gimtinės keliai mums bus palankūs. Tuo labiau, jog, dirbdamas policininku, visais esu bent kartą pravažiavęs. Be to, Žemaitijoje kelių gruntas nepalyginamai tvirtesnis nei, tarkime, Dzūkijos smėlynuose ar Aukštaitijos durpynuuose. Kita vertus, būtent saugumo jausmas ir žinojimas, kad mus stebi daug pažįstamų žmonių gali pakišti koją“, – nerimauja Aurimas.
Gamtos išdaigos lenktynininkų nebaugina – jiems jau teko lenktyniauti, kai lietus pylė it iš kibiro, o kelio beveik nesimatė. Tiesa, nerimo yra dėl į kelią netikėtai išbėgančių miško žvėrių ar kažkodėl apribojimų nepaisančių žiūrovų.
„Lenktyniniai automobiliai kliūčių trasoje nesitiki ir skrieja visa jėga, todėl žmonės privalo elgtis atsakingai, saugoti save. Yra ir man buvę tokių incidentų, bet, laimei, sugebėjau suvaldyti mašiną ir saugiai aplenkiau į trasą dviračiu išriedėjusį žmogų. Apmaudu, jog ir žiūrovai kartais neįvertina grėsmės, rizikuoja perbėgti į kitą kelio pusę artėjant automobiliui. Bet būtent žiūrovų bei lenktynininkų saugumui ir yra numatytos specialios vietos, kur galima stovėti, o tų apribojimų būtina paisyti, nes posūkyje mašina gali tapti nevaldoma“, – prašo sirgalių supratingumo lenktynininkas.
A. Šliažas į avariją trasoje buvo patekęs tik kartą – su dabar pilotuojamu automobiliu nulėkė į kelkraštį, rėžėsi į medį tokia jėga, kad variklis iš mašinos nulėkė kelis metrus tolyn. Visa laimė, jog sužalojimai buvo menki – anot Aurimo, savaitę skaudėjo sprandus, o avariją priminė nuo smūgio saugos diržų palikti pėdsakai.
Bijotiškiai jau svarsto ir apie kitų metų LMRČ mini ralį – planuoja įsigyti naują lenktyninį automobilį ir pabandyti varžytis keturiais varančiais ratais lenktyniaujančių automobilių kategorijoje. Ar taip ir nutiks, parodys laikas, o kol kas Aurimui ir Žilvinui labai svarbu laimėti ketvirtąjį čempionato etapą, po jo dar bent vieną Dzūkijoje (Dauguose) rugpjūčio 23 d. arba Mažeikiuose – Telšiuose rugsėjo 28 d. Pirmus du respublikinius etapus jiedu jau laimėjo, iš trečio iškrito sugedus automobiliui.
Automobilių sporto varžybų broliai žada ir Šilalėje. Pradžia padaryta – šiemet Bijotų dvaro festivalio metu, anot Aurimo, organizuotas trumpas pasivažinėjimas, kuriame dalyvavo devyni ekipažai iš Vilniaus, Kauno, Tauragės bei Kelmės.
„Pabandėme, ar iš esmės pavyktų toks sumanymas. Bijotiškiai liko sužavėti, nepasitenkinimą dėl galimybės išvykti varžybų metu iš namų, sugadinto kelio pareiškė tik trys gyventojai. Buvo pasirūpinta tiek saugos darbuotojais trasoje, tiek avaringų posūkių apsaugomis. Dalyviai nenusivylė ir patikino kitais metais būtinai atvyksiantys. Tad labai tikėtina, jog kitų metų liepą Bijotuose vėl girdėsime lenktyninių automobilių variklius“, – viliasi A. Šliažas.
Paklaustas, ar planuoja kada nors vėl užsivilkti policininko uniformą, 28-erių lenktynininkas su šypsena atsako: „Pagyvensim, pamatysim“.
Aurimo brolis Žilvinas bando kurtis Klaipėdoje, yra baigęs mechanikos inžineriją, turi darbą ir nieko keisti neketina. Tačiau aistra lenktynėms jį į Bijotus grąžina kiekvieną savaitgalį.
Palaikyti savo kraštiečius galėsime rytoj (šeštadienį) – jie varžysis aštuoniuose greičio ruožuose, kurie išsidėstę Laukuvos, Traksėdžio, Upynos ir Šilalės kaimiškosios seniūnijų keliuose (po du kartus lenktynininkai pralėks keliais Juodainiai – Ręsčiai ir Eitvydaičiai – Kaštaunaliai (Laukuvos sen.), po kartą trasomis Nevočiai – Kuodaičiai (Traksėdžio sen.), Stungaičiai – Dargaliai (Laukuvos sen.), Bytlaukis – Kazokai (Šilalės kaimiškoji sen.) ir Varsėdžiai – Gaidėnai (Upynos sen.). Išvardinti kelių ruožai rugpjūčio 2 d. lenktynių metu bus uždaryti. Apie 19 val. Šilalėje, Jono Basanavičiaus g., vyks iškilminga „Rally Šilalė 2025“ apdovanojimų ceremonija.
Žydrūnė MILAŠĖ
Pašnekovų archyvo nuotr.