Skaičiuojame antrąjį Lietuvos valstybės nepriklausomybės atkūrimo šimtmetį. 1918 m. vasario 16-osios aktas tapo atspirties tašku, vienijančiu žmones, kovojusius už laisvą ir nepriklausomą Lietuvą. Kiekvienas iš mūsų šią prasmingą datą vertiname taip, kaip mokame ir kaip sugebame, atsižvelgdami į tai, kiek prisidėjome ir prisidedame prie jos garsinimo. Vienas iš tų, kurio įnašas, puoselėjant šalies laisvę, yra ypatingai svarus, – kvėdarniškis Eugenijus Ivanauskas. Vyras jau ne tik tris dešimtmečius didžiuojasi dėvintis Lietuvos šaulio uniformą, bet džiaugiasi ir gražiu sutapimu: jo gimimo diena sutampa su mūsų valstybei reikšminga data – kovo 11-ąją, Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo dieną, jis sutiks jau 81-ąjį gimtadienį.
Vaikystės prisiminimuose – tėvo ženkliukas
Ilgus metus Kvėdarnoje kūno kultūros mokytoju dirbęs E. Ivanauskas sako, jog miestelyje buvo pirmasis, kuris ryžosi atkurti Lietuvos šaulių sąjungą (LŠS). Dar iki 1992-ųjų jo idėjas palaikė 26 šilališkiai.
„Kas yra šauliai, žinojau nuo vaikystės. Iki šiol saugau tėčio segėtą savanorio ženkliuką. O jo istorija – labai skaudi. Mano tėvas Jonas Ivanauskas buvo vienas pirmųjų policininkų Šilalės rajone, dirbo juo dešimt metų, kol tapo Kvėdarnos seniūnu. Aš buvau vaikas, gal aštuonerių, bet atsimenu tuos tragiškus pokario metus. Tėtis su miško broliais kalbėdavosi, kai niekas negirdėdavo ir nematydavo. Bet vaikiškas smalsumas lėmė, jog kartą nugirdau lemtingo pokalbio nuotrupas“, – dalijasi prisiminimais Eugenijus.
Tąsyk į Ivanauskų namus atėjo du vyrai. Jie žinojo, kad Jonas yra paslėpęs Lietuvos savanorio uniformą. Miške besislapstantys kovotojai greičiausiai nujautė tragišką savo lemtį.
„Girdėjau, kaip jie tėvui sakė, jog nori mirti už Lietuvą, vilkėdami Lietuvos savanorio uniformą. Tačiau tėvas atsakė, jog augina tris sūnus ir nori uniformą išsaugoti jiems. Bet partizanų Jankausko ir Balčiūno tikinimai, kad gali viskas pasikeisti, o jie gali būti sušaudyti jau dabar, nulėmė tėvo apsisprendimą: jis atidavė rūbus ir batus, bet išsisegė ženkliuką“, – sako E. Ivanauskas.
Pasak jo, vėliau tėvas jiems parodė, kur paslėptas Lietuvos laisvę menantis ženkliukas, kurį Eugenijus išsaugojo iki šiol. Uniformą išsinešusių partizanų likimas išties buvo tragiškas: vieną jų pagal gautą klaidingą informaciją sušaudė savi, kitą nukovė stribai.
„Daug, labai daug jaunų žmonių likimų tais laikais buvo sulaužyta“, – atsidūsta E. Ivanauskas.
Tik ar mes šiandien vis dar vertiname jų auką, ar suprantame, ką gavome kovotojų gyvybės kaina?
Didžiausias priešas – abejingumas
E. Ivanauskas iš LŠS veiklos nesitraukia nuo Sąjūdžio laikų. Tačiau su kartėliu pripažįsta, jog sąjunga nyksta. Pasak jo, prieš karą iš 912 Kvėdarnos gyventojų net 70 priklausė LŠS, o dabar iš 2000 – vos penki. Tiesa, džiugina tai, kad gausėja jaunųjų šauliukų gretos. Tačiau vyresnės kartos šilališkiai tampa abejingi savo tautai, savo valstybei, jos interesams.
„Būtent abejingumas yra labiausiai tautiškumui ir pilietiškumui kenkiantis veiksnys. Širdį veria, kai girdžiu, jog reikia kirsti ąžuolus vien tik todėl, kad ūkininkas galėtų užauginti daugiau bulvių. Ne apie tai reikėtų galvoti, ne pinigais, turtu vertinti savo Tėvynę. Negalima gyventi mintimis tik apie šiandieną, reikia susimąstyti ir apie tai, ką paliksime ateities kartoms. Visada sakau: bijokime abejingų, nes jiems nereikia laisvės, meilės nei dangaus“, – įsitikinęs LŠS narys.
Eugenijus sako, kad jam nepatinka, kai aplinkiniai piktinasi blogu gyvenimu. Jei taip būtų iš tiesų, E. Ivanausko manymu, prie prekybos centrų būtų daug laisvų vietų automobiliams, o prie kasų nesirikiuotų gėrybių kupini prekių vežimai.
„Reikia dažniau rasti grožio ir gėrio aplink save. Juk gyvename nepalyginamai geriau nei Rusijos, Azijos, Afrikos, Pietų Amerikos žmonės. Užtenka dejuoti, geriau patys burkimės, vienykimės ir darykime gerus darbus“, – primindamas susvetimėjimo problemą, kalba kvėdarniškis.
Jis apgailestauja, jog panaši situacija yra visose visuomeninėse organizacijose, ne tik LŠS – lietuviai sunkiai buriasi į bendro intereso judėjimus, trūksta idėjų bendriems darbams. Pavyzdžiu jis įvardija Kvėdarnos bendruomenę, kuri vienija menką saujelę vietinių gyventojų.
„Prisiminkime Vasario 16-osios akto signatarus. Jų buvo tik dvidešimt, o nuveikė tiek daug, kad šiandien 141 niekaip jų savo darbais nepasiveja. Dabartiniai politikai turėtų atsiminti, jog barniais galima viską sugriauti, o ne sukurti. Bet šį požiūrį būtina ugdyti nuo mažumės. Nesvarbu, kaip žengia naujos technologijos, pagrindinės vertybės turi išlikti“, – neabejoja E. Ivanauskas.
Jis pats irgi sako ne tik išmokęs naudotis kompiuteriu, bet ir stengiasi būti aktyvus, pasportuoti, pasižvalgyti gamtoje. Buvęs mokytojas apgailestauja, kad dabartiniai vaikai, jaunimas nebemėgsta sporto, linkę tūnoti namuose.
„Graudu. Įrengti gražūs stadionai, sutvarkyta visa infrastruktūra, rodos, ko daugiau norėti. Visa sporto bazė prie pat namų, bet visur tuščia, niekas tuo gėriu nebesinaudoja. Kol dirbau mokykloje, Kvėdarnos vidurinė buvo didžiausia kaimo mokykla Lietuvoje, joje mokėsi per tūkstantį mokinių. Pamenu, kai prasidėjo naujovės ir reikėjo būtinai surasti bent penkiolika mokinių su specialiaisiais poreikiais, labai sunkiai tą grupę surinkome. O dabar? Šiuo metu, ko gero, didesnė jaunimo dalis atitiktų tų spec. poreikių kriterijus. Kodėl? Nes mažai juda, mažai kuo domisi. Todėl darau išvadą: mūsų visuomenei ima trūkti dvasios“, – neabejoja buvęs pedagogas.
Ir daro išvadą, kad tik bedvasiai lietuviai gali klausti, kodėl, tarkime, verta kovoti už Lietuvos krepšinio rinktinę, o ne už JAV. Klausimų, ką gausiu, jeigu padarysiu kažką Lietuvai, Eugenijus sako girdintis daugelyje sričių. Tačiau galbūt pirmiausia kiekvienas turėtume atsakyti, ką aš duodu Lietuvai.
E. Ivanauskas praėjusią vasarą svečiavosi Punske, lietuvių bendruomenėje. Ten išgirsti žodžiai giliai įsirėžė į širdį. Lenkijos lietuviai be užuolankų pasakę: „Jeigu mes būtume tik tokie lietuviai, kaip jūs, seniausiai būtume išnykę“.
Ima trūkti dvasingumo
Tai kas gi, E. Ivanausko nuomone, yra toji meilė Tėvynei? Pašnekovas nedvejodamas atsako, jog Tėvynės nereikia ieškoti kažkur toli, nereikia kalbėti apie ją, tarsi ji būtų kažkas mistiško.
„Tėvynė yra su mumis, ji po mūsų kojomis, ji – mus supantis oras, aplinka. Tik prisidėdami prie aplinkos gražinimo, puoselėjimo, galime save vadinti tikrais lietuviais. Juk ne veltui sakoma, kad nėra taip sunku vėliavą iškelti, kur kas sunkiau ją kasdien garbingai nešti“, – tikina E. Ivanauskas.
LŠS narys primena, jog būtent tokie principai ir vienija šaulius. Priklausantieji šiai sąjungai niekada neliks pasyviais stebėtojais, imsis bet kokios veiklos: šoks, dainuos, savanoriaus, teiks paramą.
„Lietuvių tauta apskritai yra išskirtinė. Jau ne kartą įrodėme, kad gebame išlikti, išgyventi bet kokiomis sąlygomis. Net į Sibirą ištremtieji sugebėdavo taip prasigyventi, kad juos tekdavo iš Sibiro ištremti dar kartą. Mums gal ir trūksta vienybės, bet esame labai kantrūs. Artėjančios Valstybės atkūrimo dienos proga šilališkiams, kvėdarniškiams linkiu išlaikyti žemaitišką charakterį: neatiduoti priešams savo žemės, bet ir nebijoti apkabinti kito žmogaus. Mes privalome mylėti ir didžiuotis kiekvienu šalia esančiu, vertinti iškovotą laisvę, nes ji nėra duotybė, o lietuvių tauta bet kada gali išnykti“, – kalba Lietuvos šaulys.
Savo kolegoms LŠS nariams jis linki suprasti Laisvės ir Tėvynės reikšmę, gausinti sąjungos narių gretas ir atsiminti monsinjoro Alfonso Svarinsko ištartą frazę: „Žmogus gali mirti, bet idėja niekada“.
E. Ivanauskas džiaugiasi, kad jo ir jo tėvo idėjos gyvos jo vaikų šeimose. Štai Veiviržėnuose gyvenantis sūnus, senelio garbei pakrikštytas Jonu, tęsia tradicijas ir seka tėvo pėdomis – yra LŠS narys. Pats E. Ivanauskas lietuvybės patriotu save vadina jau ne vieną dešimtmetį, tad savo gimimo dieną jis visada iškelia dvi vėliavas: trispalvę ir istorinę.
Žydrūnė JANKAUSKIENĖ
AUTORĖS ir Algimanto AMBROZOS nuotr.